TRUE & FALSE

Aktivita, ktorá pomáha rozvíjať hlavne rečové schopnosti… Existuje z nej mnoho variácií… Základ všetkých tvorí otázka: TRUE or FALSE?

Študenti môžu na tvrdenia iných reagovať:

a) NEVERBÁLNE (it can be funny:):

  1. ak je tvrdenie pravdivé, môžu napríklad zdvihnúť ruky, ak je nepravdivé, chytia sa za uši:))…
  2. môžu hádzať papierovú guľu do vedierok s nápismi TRUE /FALSE…
  3. môžu sa presúvať v priestore na miesto, ktoré je označené T/ F…
  4. môžu sa postaviť, alebo zostať sedieť…
  5. študent, ktorý o sebe rozpráva, má v rukách malý predmet… za chrbtom si ho prekladá z jednej ruky do druhej ruky a pritom niečo o sebe tvrdí – ak je to tvrdenie pravdivé, predmet má napr. v pravej ruke, ak je nepravdivé – v ľavej… ostatným študentom, po ich odpovediach, ukáže „správnu odpoveď“ vo svojich rukách a k tomu môže povedať: My hands never lie…

b) VERBÁLNE:

  1. v nízkych úrovniach stačí, aby študenti porozumeli otázke a odpovedajú iba YES/ NO… niekedy to môže byť aj na rýchlosť…
  2. vo vyšších úrovniach musia svoj YES /NO názor vysvetliť /obhájiť…
  3. na stole sú „trestné body“ – napríklad červené karty – študenti, ktorí hádajú, môžu zakričať LIAR!!, ak si myslia, že rozprávač klame… ak sa pomýlia, dostávajú červenú kartu a podľa toho, koľko majú červených kariet, toľko viet navyše musia o sebe povedať…

TRUE and FALSE VARIATIONS:

  1. Tri kartičky: študenti dostanú tri prázdne kartičky (asi vo veľkosti vizitiek)… na každú kartičku si napíšu meno a nejaké tvrdenie o sebe: I have a twin-brother,  I was born in Žilina, I have never been to Portugal… aspoň jedno tvrdenie by mohlo byť pravdivé… učiteľ kartičky pozbiera, premieša a rozdá ich znovu študentom… nikto nemôže mať svoju kartičku… študent prečíta spolužiakovu kartičku, ktorú dostal a vyjadrí sa, či si myslí, že je to tvrdenie pravdivé, alebo nepravdivé… každý z týchto názorov musí vysvetliť… Matej doesn´t have a twin-brother because he has two sisters.
  2. Jedna osoba rozpráva: Učiteľ /žiak niečo o sebe tvrdí, ostatní sa majú vyjadrovať, či to je true or false a vysvetľujú, prečo si to myslia…
  3. Jedna osoba rozpráva o inej osobe – napríklad o učiteľovi, riaditeľovi, prezidentovi a ostatní sa majú rozhodnúť, či to je true alebo false. 
  4. Práca s textom alebo obrázkom: Môžu byť z učebnice, môžu to byť flashcards alebo ich učiteľ môže vyhľadať na interaktívnej tabuli – Učiteľ tvrdí – There is a young boy driving a lorry. True or false? There are 3 windows in the restaurant. True or false? alebo napr. pre nízke úrovne: má na obrázku veveričku a pýta sa: Is it a bear?…
  5. Vety o meste /krajine: Nearly 200 thousand people live in Michalovce. True or false? Slovakia has the sea. True or false?
  6. Podmienky: If the sun is shinning, it is always snowing. True or false?
  7. Group is speaking – skupina ma časový limit a rozpráva o jednom zo svojich členov… druhá skupina si zaznamenáva „false information“ a na konci ich zhrnie vo svojej „rekapitulácii“… Napríklad: It is not true that XY comes from Brazil because he /she comes from Argentina.
  8. Find the true story – porovnávanie dvoch textov s malými odchýlkami… študenti dávajú učiteľovi otázky, aby zistili, ktorý text je správny…
  9. True / False betting – skupiny súťažia medzi sebou, ale nemôžu na seba navzájom vidieť… každý člen skupiny má dve kartičky – true/false (môžu byť odlišené len farebne, alebo môžu mať nápisy TRUE – FALSE… členovia skupiny sa nemôžu medzi sebou radiť, iba v časovom limite musia dvihnúť svoju odpoveď… správne odpovede každej skupiny sa spočítajú a výsledky sa zapíšu na tabuľu
  10. Zastav ma, keď klamem – Stop me if I am lying  – učiteľ ma pripravený text o sebe, alebo o udalosti v škole /meste, na školskom výlete alebo naväzuje na text z predchádzajúcej hodiny… študenti na „jeho klamstvo“ reagujú vetou – STOP – YOU ARE LYING – a musia vysvetliť, prečo si to myslia…
  11. True /False with two chairs – dve skupiny súťažia medzi sebou – stoličky sú označené – jedna je TRUE, druhá je FALSE… k stoličkám prichádzajú vždy dvaja študenti (z každej skupiny jeden), počúvajú tvrdenie (napríklad Snow is blue) a musia si sadnúť (as quickly as possible) na správnu stoličku… víťaz musí vysvetliť, prečo sa rozhodol pre danú odpoveď… po jeho odpovedi prichádza k stoličkám ďalšia dvojica…